Reklamationer och återköp


Reklamation av produkt
Reklamation av produkt görs direkt till inköpsstället, alltså det företag som er faktura är ställd emot. Reklamationer som kommer in direkt till Wostman utan giltig faktura från Wostman kommer att avvisas och/eller inte godkännas. Reklamation kan endast göras inom 2 år efter inköpsdatumet, OBS. ej installationsdatumet. När vi får in en reklamation kräver vi att själva få inspektera produkten för att kunna avgöra om det är ett produktionsfel eller ett fall av ovarsam hantering. I vissa fall räcker det med att uppvisa bilder. Om produkten ska skickas till oss och inte lämnas in personligen av kunden så står kunden för fraktkostnaden. När vi gått igenom produkten, godkänt en reklamation och åtgärdat felet så  kontaktar vi er och ni kan hämta ut er produkt. I fall där produkten skickats till oss och kunden inte har möjlighet att hämta ut produkten, skickas den tillbaka kostnadsfritt.

OBS. för mer information om garanti för varje produkt, läs första sidan i respektive manual. Dom hittar du här: www.wostman.se/support

Icke godkänd reklamation
Om vi får in en reklamation som vi inte kan godkänna pga. ovarsam hantering så kontaktar vi er innan vi åtgärdar felet och ger er en offert på vad det skulle kosta att åtgärda felet. Om kunden tackar nej till offerten och vill ha tillbaka produkten utan åtgärd så debuteras kunden en kontrollavgift + fraktkostnad, i de fall den skickas tillbaka och inte hämtas.

Reklamation av fraktskada
OBS. att dolda fraktskador måste anmälas inom 7 dagar av leveransdatumet. Vi kräver dock att mottagaren ska öppna och gå igenom produkterna på plats vid leveransen så att en reklamation även kan göras direkt till chauffören som levererade varan. På varje pall sitter en lapp ifrån oss som mottagaren och chauffören fyller i tillsammans vid reklamation och sedan skickar till oss (se bild). Vårt fraktbolag kräver även bilder på alla skador, inuti kartongerna och på utsidan av kartongerna för att kunna avgöra vilken typ av skada det är. Det trasiga godset samt emballage måste sparas tills annat instrueras från oss, då fraktbolaget ibland kan kräva en ytterligare inspektion av skadan. 

Icke godkänd fraktskada
Om fraktskada anmäls för sent eller inte godkänns av vårt fraktbolag pga t.ex. dåligt bildmaterial kan vi inte erbjuda kostnadsfri ersättning. I dessa fall hänvisar vi till det egna försäkringsbolaget, då detta räknas som olycksfall. 

Returer och återköp
Återköp godkänns endast om produkten är oanvänd och i originalförpackning mot uppvisande av originalfaktura. Återköp görs via inköpsstället och inte direkt till Wostman Ecology AB. Vid godkänt återköp debuteras kunden en kontrollavgift som är 25% av priset enligt originalfakturan samt alla fraktkostnader. 

Icke godkänd kontroll av återköp
Om en produkt som kommer tillbaka till oss inte godkänns vid vår kontroll pga skada eller nedsmutsning, kontaktar vi er för en diskussion angående huruvida produkten ska skickas tillbaka till er eller om vi ska ta ut en ytterligare avgift för att åtgärda anledningen för det icke godkända återköpet.

Håll utkik efter denna lapp på din pall! Du kan även ladda ner en version och skriva ut själv här!

Håll utkik efter denna lapp på din pall! Du kan även ladda ner en version och skriva ut själv här!